Genom att filma lektioner kan man få syn på mycket. Men, om vi verkligen vill utgå från elevernas behov kan vi inte främst filma oss själva utan vi behöver filma eleverna och vad de gör och säger i lärandet. I undersökandet av elevers lärande får vi syn på vilka undervisningsförmågor vi bör utveckla. Jag kallar det för att bedriva databaserad skolutveckling. Utifrån vad våra elever behöver arbetar vi i arbetslag och ämnesgrupper för att utveckla våra förmågor att möta elevernas lärbehov.
Jag arbetar med att läraren monterar en
kamera på sig själv och den kameran är riktad
mot eleverna. Syftet med filmandet är att
förutsättningslöst undersöka elevernas behov. Det kan också handla om ett utvecklingsområde som man i lärargruppen har identifierat t ex om hur vi kan iscensätta lärande för att utveckla förståelse för hur olika faktorer påverkar friktionskraftens funktion. Syftet kan också vara att mer förutsättningslöst filma elevernas lärande för att undersöka vilket utvecklingsområde det är som vi behöver få syn på. Tanken är förstås att filmandet ska vara förankrat i ett kollegialt lärande där en grupp pedagoger tillsammans utvecklar iscensättandet av elevernas lärande.
Hör av er om du/ni har lust att kostnadsfritt prova denna metod!
Lena Göthe
Plus Pil Skolutveckling AB
www.pluspil.se
lena.gothe@pluspil.se Kungsbroa 8
471 44 Åstol
tel: 070 517 81 01 twitter: @lenagothe